Η 336 Μοίρα «Όλυμπος» ξανά στον αέρα με F-16 Block.52+ ADV

030Στις 10 Ιουλίου, επαναλειτούργησε επισήμως η ιστορική 336 Μοίρα «Όλυμπος» της Πολεμικής Αεροπορίας στην 116 Πτέρυγα Μάχης στην Αεροπορική Βάση του Αράξου, αυτή τη φορά εξοπλισμένη με τα πλέον σύγχρονα μαχητικά του ελληνικού οπλοστασίου, τα F-16 Block.52+ ADV.

…….

Η 336 Μοίρα είχε αναστείλει τη λειτουργία της προ μηνών, όταν στη διάρκεια ειδικής τελετής που πραγματοποιήθηκε στον Άραξο είχε αποσύρει από τη δύναμή της και τη δύναμη της ΠΑ, όλα τα επιθετικά αεροσκάφη A-7E/TA-7C Corsair II. Αμέσως μετά ξεκίνησαν όλες οι (εσωτερικές) διεργασίες για την εκπαίδευση του ιπτάμενου και τεχνικού προσωπικού της από τον ένα (παλαιό) τύπο στον (νεότερο) άλλο, όπερ και εγένετο, με την προσθήκη στη Μοίρα και έμπειρου προσωπικού από την αδελφή (και «μητρική» πλέον) 335 Μοίρα «Τίγρης», που επίσης εδρεύει στην 116 ΠΜ στον Άραξο και ως τότε επιχειρούσε αποκλειστικώς και μόνο με τα υπερσύγχρονα F-16 Block.52+ ADV.

Η ιστορική 336Μ «Όλυμπος» ήταν η τελευταία που επιχειρούσε μέχρι τον Οκτώβριο του 2014 με τα θρυλικά βομβαρδιστικά Vought A-7E Corsair II που συμπλήρωσαν 40 χρόνια υπηρεσίας με τα χρώματα της ΠΑ. Έκτοτε η Μοίρα ανέστειλε στην λειτουργία της αναμένοντας τις διαδικασίες ανασυγκρότησης με νέα μαχητικά, ώστε να συνεχίσει να επιχειρεί από την ιστορική της έδρα  στην 116ΠΜ.

Στη φάση αυτή ο αρχικός πυρήνας χειριστών της 336Μ, ο οποίος αποτελείται από έμπειρους χειριστές προερχόμενους από άλλες Μοίρες μαχητικών της ΠΑ όπως η 340Μ/343Μ  (Σούδα), η 341Μ (Ν. Αγχίαλος) και η 335Μ (Άραξος), έχει μόλις ξεκινήσει να εκτελεί πρόγραμμα εκπαιδευτικών πτήσεων από την 116ΠΜ.

Η διαδικασία συγκρότησης

Απώτερος στόχος είναι η ολοκλήρωση της επίμονης εκπαιδευτικής διαδικασίας για την προβλεπόμενη δύναμη χειριστών, ώστε η Μοίρα να αξιολογηθεί από το ΑΤΑ και να κηρύξει επιχειρησιακή διαθεσιμότητα. Η ίδια διαδικασία φυσικά θα γίνει και για το τεχνικό προσωπικό της 336Μ, το οποίο προερχόμενο από άλλες Μοίρες, θα οργανωθεί καταλλήλως  – βάσει του πλαισίου που προβλέπεται στην ΠΑ – ώστε να είναι έτοιμο να υποστηρίξει πλήρως τις πτητικές επιχειρήσεις.

004Πρόκειται για  μια τεράστια πρόκληση για το σύνολο του προσωπικού που καλείται εκ του μηδενός να «χτίσει» μια πολεμική Μοίρα καθώς τα πάντα δημιουργούνται από  την αρχή, συγκεντρώνοντας μέσα, διαδικασίες και το κυριότερο την εμπειρία του προσωπικού που επιλέγεται από το ΓΕΑ προκειμένου να φέρει το επιθυμητό αποτέλεσμα.

Η ΠΑ έχει τεράστια εμπειρία σε τέτοιου είδους διαδικασίες καθώς η άφιξη των 60 μαχητικών F-16C/D Block 52+ το 2003 οδήγησε στην σύσταση της 340Μ από το δυναμικο της οποίας επανδρώθηκε η 343Μ και 337Μ ενώ μερικά χρόνια αργότερα το ίδιο εγχείρημα ολοκληρώθηκε με απόλυτη επιτυχία για την 335Μ στον Άραξο. Σε οτι αφορά την έδρα της 336Μ, αυτή αναμένεται να στεγαστεί στην νέα κτηριακή υποδομή που υπάρχει διαθέσιμη από το 2009, (όταν παραδόθηκαν τα F-16 Block 52+ Advanced), στο πλαίσιο αντισταθμιστικών ωφελημάτων με την κατασκευάστρια εταιρία Lockheed Martin. Όπως είναι γνωστό  κατασκευάστηκαν κτήρια για 2 νέες Μοίρες, υπόστεγα συντηρίσεως και δοκιμαστήριο κινητήρων υψηλών προδιαγραφών, που παραδόθηκαν έγκαιρα και αποτελούν σήμερα το πρότυπο για την ΠΑ!

021Η ολοκλήρωση της νέας δομής στον Άραξο

Η διαδικασία αναμένεται ότι θα υποστηριχθεί από την αδελφή 335Μ «Τίγρης»,  η οποία εδρεύει επίσης στον Άραξο και από το δυναμικό της θα προέλθουν τα μαχητικά F-16C/D Block 52+ Advanced που θα παραλάβει η 336Μ.

Σημειώνεται ότι η 335Μ ήταν ο αποδέκτης των 30 προηγμένων μαχητικών F-16C/D Block 52+ Advanced τα οποία παρέλαβε η Ελλάδα το 2009, στο πλαίσιο του προγράμματος Peace Xenia IV τα οποία διαθέτουν τις πλέον κορυφαίες δυνατότητες σε ολόκληρο τον στόλο των F-16 της ΠΑ. Σύμφωνα με το αρχικό πλάνο του ΓΕΑ επιδιωκόταν η σύσταση δύο Μοιρών που θα πετούσαν με τα Advanced ( η μια ήταν η 335Μ και μια ακόμη πιθανώς θα ήταν η 334ΜΠΚ) αλλά τελικά αυτό δεν συνέβη. Η εκμετάλλευση των 30 F-16C/D Block 52+ Advanced από την 335Μ οδήγησε με την ολοκλήρωση των παραδόσεων στην δημιουργία μιας «υπέρ-Μοίρας» η οποία ήταν ικανή να προσφέρει πλήρεις ικανότητες αεροπορικής υπεροχής και κρούσης σε συνδυασμό με τα A-7E που πετούσε ακόμη η 336Μ.

Το μοντέλο αυτό προσφέρει τόσο πλεονεκτήματα σε επιχειρησιακό επίπεδο όσο και μειονεκτήματα με κυριότερο την ύπαρξη μεγάλου αριθμού ιπτάμενου – τεχνικού προσωπικού και μέσων που δυσκολεύει την αποτελεσματική διαχείριση τους από μια διοίκηση επιπέδου Μοίρας. Συνεπώς η κατανομή αεροσκαφών και προσωπικού σε δύο Μοίρες θα βελτιώσει την λειτουργική ευελιξία, εκμεταλλευόμενη στο μέγιστο δυνατό βαθμό, τα επιχειρησιακά πλεονεκτήματα που προσφέρουν τα προηγμένα μαχητικά.

Ισχύς σε αναχαίτιση και κρούση

Η 335Μ «Τίγρης» παρέμεινε λοιπόν από το 2009 μοναδικός αποδέκτης των Block 52+ Advanced, αναλαμβάνοντας αρχικά το τεράστιο έργο αξιοποίησης των προηγμένων μαχητικών. Αυτό περιλάμβανε σε πρώτη φάση τις χρονοβόρες και εξαιρετικά πολύπλοκες διαδικασίες πιστοποίησης και αποδοχής για κάθε ένα από τα 30 αεροσκάφη ξεχωριστά!

Ακολούθως έπρεπε να ξεκινήσει την πιστοποίηση διαδικασιών της ζεύξης δεδομένων Link 16 που είναι ένα από τα προηγμένα χαρακτηριστικά του μαχητικού, τα οποία μεταξύ άλλων προσφέρουν τεράστιες δυνατότητες στον τομέα της αεράμυνας και της κρούσης με βλήματα αέρος αέρος AIM 2000 IRIS-T, AIM-120C5, και κατευθυνόμενα πυρομαχικά JDAM στα οποία περιλαμβάνονται οι εξής εκδόσεις
GBU-29 (βόμβα γενικής χρήσης Mk-81 των 250 λιβρών)
• GBU-30 (βόμβα γενικής χρήσης Mk-82 των 500 λιβρών)
• GBU-31 (βόμβα γενικής χρήσης Mk-83 των 1.000 λιβρών)
• GBU-32 (βόμβα γενικής χρήσης Mk-84 των 2.000 λιβρών ή διατρητική βόμβα BLU-109/B επίσης των 2.000 λιβρών)
• GBU-35 (διατρητική βόμβα BLU-110 των 1.000 λιβρών).

Παράλληλα η 335Μ ήταν η μοναδική Μοίρα της ΠΑ με Fighting Falcon, η οποία παρέλαβε τα προηγμένα κατευθυνόμενα Stand Off Βλήματα AGM-154C (JSOW-C) με ικανότητα προσβολής τακτικών και στρατηγικών στόχων σε μεγάλες αποστάσεις εκτός βεληνεκούς εχθρικών συστημάτων αεράμυνας. Στο πλαίσιο αυτό η 335Μ απαιτήθηκε να πραγματοποιήσει τις δοκιμές ανάρτησης των βομβών με συλλογή καθοδήγησης JDAM και βλημάτων JSOW, αλλά και συμβατότητας με το σύστημα άφεσης όπλων του αεροσκάφους, τον υπολογιστή αποστολής και της ευθυγράμμισης των δύο INS ( του όπλου και του αεροσκάφους, μέσω της αρτηρίας μεταφοράς δεδομένων Mil-STD-1760.

Τέλος η 335Μ ανέλαβε την πρόκληση αξιοποίησης των δύο προηγμένων ατρακτιδίων αναγνώρισης DB-110 και της επίγειας υποδομής υποστήριξης που συνιστά το μέλλον στην ικανότητα αναγνώρισης – εκτίμησης αποτελεσμάτων προσβολής (RECCE/BDA).

Τα προηγμένα αυτά συστήματα αναμένεται ότι θα αξιοποιήσει και η 336Μ «Όλυμπος» αν και ακόμα δεν είναι γνωστό σε ποια αποστολή θα δοθεί περισσότερη έμφαση.

Με δεδομένο πάντως ότι τα χαρακτηριστικά των F-16 προφέρουν δυνατότητες πολλαπλού ρόλου τόσο σε Air to Air όσο και σε Air to Ground αποστολές, είναι δεδομένο ότι θα εκτελούνται στο σύνολο τους από τους χειριστές της 336Μ, συνεχίζοντας την λαμπρή παράδοση των Α-7E Corsair ΙΙ που έγραψαν χρυσές σελίδες αεροπορικής δράσης στην ιστορία της ΠΑ.

016Προς το παρόν, οι δύο Μοίρες (335 και 336) διατηρούν την παλαιά ονομασία τους, που είχαν με τα A-7, ήτοι «Μοίρες Βομβαρδισμού», κάτι που αναμένεται να αλλάξει συντόμως αποκτώντας ονομασία που να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες αποστολές τους.

Από την πλευρά μας ευχόμαστε ολόψυχα καλές πτήσεις και αναμένουμε ότι σύντομα η 336Μ «Όλυμπος» θα είναι πανέτοιμη να στηρίξει και πάλι την ΠΑ – σε δύσκολους καιρούς – απέναντι στην αυξανόμενη εξ Ανατολών απειλή !

PHOTO BY: Chris Lofting,Paulo Santos, Keith Robinson

parapolitika.gr/ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΜΠΛΑΒΕΡΗΣ

defencenews/Απόλλων Γ. Λεονταρίτης

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s