ΥΜΗΤΤΟΣ ΙΟΥΛΙΟΣ 2015. ΟΙ ΘΕΟΙ ΔΕΝ ΗΤΑΝ ΕΚΕΙ!

kaisariani_bΈχουμε σαν παρέα 3 χρόνια να πάμε στον Υμηττό. Κάποτε πηγαίναμε τακτικά.Μετά το 2012 δεν ξέρω πως και γιατί το παρατήσαμε. Δεν θα ξεχάσω όμως τα πρωινά στην ΚΑΛΟΠΟΥΛΑ με την ‘φραπεδιά’ στο ξύλινο τραπεζάκι και το  ‘ΦΩΣ’ στα χέρια. Το ατελείωτο πράσινο,τα πουλιά το κελάρυσμα του νερού έκαναν την φαντασία μας να οργιάζει.Κανείς μας δεν πίστευε ότι είναι στην Αθήνα. Άλλωστε μιλάμε για ένα βουνό γεμάτο θρύλους και μύθους. Μύθους όμορφους και σαγηνευτικούς.

…..

Στην αρχαιότητα η τοποθεσία του Υμηττού, ευνοούσε τη λειτουργία του ως λατρευτικού κέντρου των αρχαίων Ελλήνων: το χαμηλό υψόμετρο του βουνού και οι σχετικά βατές πλαγιές του, έκαναν προσιτή την επικοινωνία των κατοίκων των εκατέρωθεν περιοχών. Έτσι, ο Υμηττός θεωρήθηκε «ιερό» βουνό και αποτέλεσε θρησκευτικό κέντρο για τη συνάντηση των αρχαίων δήμων. Στις πλαγιές και τις σπηλιές του έστησαν τα ιερά τους οι αρχαίοι θεοί, ο Πάνας θεός των βοσκών και των κοπαδιών, και οι νύμφες.

Οι Νύμφες, ήταν γυναικείες θεότητες προσωποποιήσεις της φύσης οι οποίες λατρεύονταν από τα πανάρχαια χρόνια και ήταν πολύ δημοφιλείς! Οποιαδήποτε σπηλιά, κάθε παράξενο κοίλωμα του βουνού όπου σταλάζει νερό, ή ακόμη και ένα δέντρο, φάνταζε στα μάτια του απλοϊκού ανθρώπου της υπαίθρου σαν κατοικία των θηλυκών αυτών δαιμόνων. Οι δρυάδες (από το δρυς), οι αμαδρυάδες, οι ναϊάδες, οι ορειάδες λάτρευαν τη μουσική και τον χορό. Οταν ακούγονταν τα τραγούδια των λυγερόκορμων κι ευκίνητων ξωτικών, όποιος πέρναγε από την περιοχή τον έπιανε αυτό που λέμε…πανικός και έχανε τα λογικά του. Μήπως άραγε για αυτό ονομάστηκε ο Υμηττός και Τρελός; Κανείς δεν ξέρει.

Αλλά και τα κατοπινά χρόνια οι θρύλοι εξακολουθούν να θέλουν τον Υμηττό χώρο που συχνάζουν οι Νεράιδες. Σύμφωνα με τον Ν. Πολίτη … «Στην κορφή του Τρελού είναι ένα πλάτωμα, στρογγυλό σαν αλώνι. Σ’ αυτό κάθε μεσημέρι χορεύουν οι Νεράιδες, για αυτό οι τσοπάνηδες φοβούνται να πάνε εκεί το μεσημέρι.»

Η λατρεία του Δία ως θεού του ουρανού και γενικότερα των καιρικών μεταβολών, εξουσιαστή των νεφών και της βροχής, γινόταν συχνά πάνω στις κορυφές των βουνών, επειδή εκεί ψηλά μαζεύονταν τα πρώτα σύννεφα, σημάδι αλάθητο για τους ανθρώπους ότι θα βρέξει. Ο περιηγητής Παυσανίας μας πληροφορεί ότι στον Υμηττό υπήρχε άγαλμα του Υμηττίου Διός και βωμοί του Ομβρίου Διός και του Απόλλωνος Προοψίου. Ο βωμός του Ομβρίου Διός τιμούσε και εξευμένιζε τον θεό, ώστε αυτός να χαρίζει ήπιες και έγκαιρες βροχές στη γεωργία. Οι αρχαίοι κάτοικοι της Αττικής προέβλεπαν τον καιρό, παρατηρώντας την κορυφή του βουνού. Ο Υμηττός λειτουργούσε δηλαδή ως βαρόμετρο, όπως αναφέρει ο Θεόφραστος στο «Περί σημείων, υδάτων και πνευμάτων». Σύμφωνα με τον Καμπούρογλου και οι νεότεροι Αθηναίοι, όπως ακριβώς και οι αρχαίοι τους πρόγονοι, προμάντευαν αν θα βρέξει ή δεν θα βρέξει από το αν ο Υμηττός «εφορούσεν ή όχι την συννεφοκουκούλαν του».

Η επιλογή της ψηλότερης κορυφής του βουνού για την τοποθέτηση των αγαλμάτων των θεών υπαγορευόταν από τις θρησκευτικές αντιλήψεις της εποχής : ο Υμήττιος Ζεύς έπρεπε να έχει ένα ανάλογο του Ολυμπίου θρόνου, για να επιβλέπει τους κατώτερους θεούς. Το άγαλμα εξάλλου, του Προοψίου Απόλλωνα ήταν τοποθετημένο στην κορυφή από την οποία το πρώτο φως της ημέρας έπεφτε στη Δυτική Αττική. Ιερό της Αφροδίτης βρισκόταν, σύμφωνα με πληροφορίες στον χώρο της σημερινής Καλοπούλας στην περιοχή της Καισαριανής.

Ο Τρελός μπέρδευε τους πάντες.Γι αυτό έλεγαν και τους Αθηναίους τρελούς γιατί »τι περιμένεις από τους κατοίκους μιας πόλης που ο ήλιος ανατέλλει από τον τρελό και δύει στο Δαφνί;»

Από τόπος λατρείας και σήμα κατατεθέν την Αττικής, από σημαντικός πνεύμονας πρασίνου στα πανταχού παρόντα τσιμέντα της Αθήνας, η μετάβαση σε στάχτη και παχύ μαύρο καπνό, όσο παράδοξο κι αν φαίνεται αυτό, δεν περιέλαβε πολλά στάδια. Χρειάστηκε μόνο ένα ανθρώπινο χέρι κι ένα ανθρώπινο μυαλό. Το «σήμερα» του Υμηττού είναι πιο τρομακτικό απ’ όσο φανταζόμασταν το 2012. Κι ακόμη πιο τρομακτικός ο χρονικός εντοπισμός του συμβάντος στον άξονα της ιστορίας. Ολοκληρωτική καταστροφή, όπου και να κοιτάξουμε. Μα ας αφήσουμε τις εικόνες να μας αφηγηθούν τί συνέβη τελικά τον Ιούλιο του 2015 στον «Τρελό».

Πηγή ιστορικών στοιχείων

ΑΠΕ-ΜΠΕ/Andrea Bonetti
ΑΠΕ-ΜΠΕ/Andrea Bonetti
ΑΠΕ-ΜΠΕ/Andrea Bonetti
ΑΠΕ-ΜΠΕ/Andrea Bonetti
ΑΠΕ-ΜΠΕ/Andrea Bonetti
ΑΠΕ-ΜΠΕ/Andrea Bonetti
ΑΠΕ-ΜΠΕ/Andrea Bonetti
ΑΠΕ-ΜΠΕ/Andrea Bonetti
ΑΠΕ-ΜΠΕ/Andrea Bonetti
ΑΠΕ-ΜΠΕ/Andrea Bonetti
ΑΠΕ-ΜΠΕ/Andrea Bonetti
ΑΠΕ-ΜΠΕ/Andrea Bonetti
Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s