ΧΩΡΙΣ «ΟΠΛΑ» ΣΤΗ ΜΑΧΗ ΜΕ ΤΙΣ ΦΛΟΓΕΣ Ανοχύρωτη χώρα στην πύρινη απειλή!

assets_LARGE_t_420_54536391Με απαρχαιωμένα Καναντέρ και πυροσβεστικά σαράβαλα κλήθηκαν και φέτος οι πυροσβέστες να δώσουν τη μάχη με τις φλόγες. Την Παρασκευή η χώρα βρέθηκε σε πύρινο κλοιό και ο μηχανισμός ανταποκρίθηκε καλά, παρά τις τεράστιες ελλείψεις.

……

Ωστόσο, ο Γιάννης Σταμούλης, πρόεδρος της Ενωσης Αξιωματικών Πυροσβεστικού Σώματος, επισημαίνει στο «Εθνος της Κυριακής» ότι «αν υπήρχε και τρίτη μεγάλη φωτιά στη χώρα, γεγονός που θα διασπούσε τις δυνάμεις της Πυροσβεστικής, τότε τα πράγματα θα ήταν πολύ διαφορετικά. Θα μας ήταν εξαιρετικά δύσκολο να αντιμετωπίσουμε μία τέτοια κατάσταση. Χάριν των υπεράνθρωπων προσπαθειών του Πυροσβεστικού Σώματος, καταφέραμε να μη θρηνήσουμε ανθρώπινες ζωές και να έχουμε περιορισμένες υλικές ζημιές».

Τα στοιχεία που αφορούν τον υλικοτεχνικό εξοπλισμό της Πυροσβεστικής είναι σοκαριστικά και ειδικά μετά τις μεγάλες πυρκαγιές της Πυροσβεστικής, ο μηχανισμός κατάσβεσης φαίνεται να έχει χτυπήσει «κόκκινο».

Μόλις 21 αεροσκάφη έχουν απομείνει στον στόλο εναέριων μέσων της Πυροσβεστικής, αφού την Παρασκευή βγήκαν εκτός μάχης δύο πτητικά μέσα. Στο Φαλακρό Λακωνίας πραγματοποίησε αναγκαστική προσγείωση το Καναντέρ τύπου CL-215, το οποίο πήγε για απόσυρση έπειτα από 40 χρόνια συνεχών πτήσεων, ενώ από θαύμα δεν τραυματίστηκε κανένα μέλος του πληρώματος. Ενα ελικόπτερο τύπου Ερικσον αχρηστεύτηκε κατά την πυρόσβεση και πλέον υπάρχουν περιορισμένα και γερασμένα πυροσβεστικά αεροσκάφη.

Από τα 21 Καναντέρ του πτητικού στόλου, μάχιμα είναι μόλις τα 14 με 15.

assets_LARGE_t_420_54536392Καθηλωμένα

Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει το «Εθνος της Κυριακής» στη διάθεσή του, η Πολεμική Αεροπορία διαθέτει 21 πυροσβεστικά αεροσκάφη τύπου Καναντέρ, εκ των οποίων τα 13 είναι τα CL-215, που είναι και τα πλέον παλιά και 8 τα CL-415, που είναι κάπως νεότερα. Ωστόσο, από τα 8 Καναντέρ τύπου 415, διαθέσιμα για κατάσβεση είναι μόλις 3 με 4. Πρόκειται για τα πιο καινούργια αεροπλάνα, με δυνατότητα ρίψης 6 τόνων νερού και εμφανίζουν λιγότερες βλάβες. Τα πιο παλιά -σχεδόν «αρχαία»- Καναντέρ είναι τα CL-215 τα οποία είναι 13 στον αριθμό. Είναι αεροσκάφη ηλικίας άνω των 40 ετών, με δυνατότητα ρίψης 5,5 τόνων νερού. Λόγω της προχωρημένης ηλικίας παρουσιάζουν πολλές βλάβες και με μεγάλη συχνότητα, με αποτέλεσμα οι αξιωματικοί της Πυροσβεστικής να μην τα θεωρούν μάχιμα και διαθέσιμα. Επίσης, υπάρχουν 30 αεροσκάφη Pezetel, εκ των οποίων τα 18 είναι διαθέσιμα. Αλλά λόγω του περιορισμού στον ανεφοδιασμό τους (μόνο από αεροδρόμια), δεν μπορούν να αξιοποιηθούν σε όλες τις περιστάσεις.

assets_LARGE_t_420_54536393«Αν υπήρχε και τρίτη μεγάλη φωτιά στη χώρα, γεγονός που θα διασπούσε τις δυνάμεις της Πυροσβεστικής, θα μας ήταν εξαιρετικά δύσκολο να τις αντιμετωπίσουμε», τονίζει ο Γιάννης Σταμούλης, πρόεδρος της ΕΑΠΣ.

Η Πυροσβεστική Υπηρεσία διαθέτει και 9 ελικόπτερα, τα οποία έχει νοικιάσει με τη μέθοδο του leasing, αλλά την Παρασκευή έχασε ένα στη μάχη για την κατάσβεση στον Υμηττό. Πλέον απομένουν οκτώ πυροσβεστικά ελικόπτερα και δύο ιδιόκτητα Super Puma με δυνατότητα χρήσης πυροσβεστικού κάδου, ενώ έπειτα από συνεννόηση με το υπουργείο Αμυνας, μπορούν να αξιοποιηθούν και ελικόπτερα τύπου Σινούκ.

Ομως όπως εξηγεί επιχειρησιακός παράγοντας της Πυροσβεστικής, «από το σύνολο των εναέριων μέσων, στην πραγματικότητα διαθέσιμα είναι 14-15, αλλά όπως έδειξαν οι προηγούμενες χρονιές, η διαθεσιμότητα θα πέφτει όλο και περισσότερο, όσο προχωρά το καλοκαίρι, το οποίο αποδείχθηκε στις μεγάλες φωτιές της Παρασκευής. Η Πολεμική Αεροπορία κάνει αγώνα δρόμου για να είναι ετοιμοπόλεμα όλα τα αεροπλάνα, αλλά τα προβλήματα είναι τεράστια, κυρίως λόγω έλλειψης ανταλλακτικών, γι’ αυτό έχουν ήδη διαλυθεί δύο Καναντέρ, για να γίνουν επισκευές στα υπόλοιπα.

Ο γ.γ. Πολιτικής Προστασίας, Αναστάσιος Μαυρόπουλος, είχε εξαγγείλει ότι μέσα στο καλοκαίρι θα ολοκληρωνόταν η προμήθεια συνολικά 220 καινούργιων αυτοκινήτων διαφόρων τύπου, μέσω ΕΣΠΑ. Ωστόσο, η διαπραγμάτευση με τους δανειστές έβγαλε εκτός χρονοδιαγράμματος την εν λόγω προμήθεια.

Υπέργηρος στόλος
Ακατάλληλο ένα στα τρία οχήματα

Τα στοιχεία που αφορούν τα χερσαία μέσα, δηλαδή τα πυροσβεστικά οχήματα, προκαλούν κατάθλιψη, καθώς ο μεγαλύτερος αριθμός του στόλου βρίσκεται «παροπλισμένος» εξαιτίας βλαβών, ενώ η γραφειοκρατία αλλά και οι πενιχροί προϋπολογισμοί έχουν ακινητοποιήσει -πολύτιμα για το έργο της Πυροσβεστικής- οχήματα, αφού δεν έχουν βρεθεί κονδύλια ούτε για… ελαστικά.

Πυροσβέστες μιλούν για οχήματα-σαράβαλα, τα οποία έχουν γεράσει και δεν έχουν αντικατασταθεί, με ό,τι αυτό μπορεί να σημαίνει για την ασφάλεια του προσωπικού, αλλά και για την αποτελεσματικότητά του οργανισμού. Το Πυροσβεστικό Σώμα διαθέτει σήμερα 2.997 οχήματα, από τα οποία τα 1.636 είναι υδροφόρα, τα 1.069 βοηθητικά, τα 228 ειδικά και 4 λεωφορεία. Στον στόλο του προσμετρώνται και 60 οχήματα που έχουν διατεθεί από τον ΟΔΔΥ.

Ωστόσο, σοκάρει ο επιμερισμός της «καταλληλότητας» των οχημάτων, αφού τα 1.015 οχήματα είναι ηλικίας από 15 ετών και πάνω. Ειδικότερα,

  • τα 185 είναι πυροσβεστικά-δεινόσαυροι, με ηλικία άνω των 30 ετών,
  • τα 228 οχήματα είναι μεταξύ 25 και 30 ετών
  • και 602 είναι 10-25 ετών.
  • Μόλις 749 οχήματα είναι σχετικά καινούργια με ηλικία 5-10 ετών.

Την ίδια στιγμή, οι πυροσβέστες δεν έχουν καν τον βασικό εξοπλισμό που απαιτείται για να ανταποκριθούν στα καθήκοντά τους.

Τεράστιες είναι οι ελλείψεις ατομικού προστατευτικού εξοπλισμού του πυροσβεστικού προσωπικού, ενώ στις συζητήσεις μεταξύ των πυροσβεστών που αναγκάζονται να επιχειρούν με την ίδια στολή, χαρακτηριστική έχει γίνει η φράση «πλύνε  βάλε». Την ίδια στιγμή, πηγές από την Πυροσβεστική αναφέρουν ότι από το σύνολο του ανθρώπινου δυναμικού οι 8.500 είναι μόνιμοι, οι 3.800 είναι πενταετούς υποχρέωσης και προσμετρώνται ακόμη 1.500 συμβασιούχοι για την αντιπυρική περίοδο, οι οποίοι ωστόσο δεν έχουν ακόμα προσληφθεί.

Οι δύο τελευταίες κατηγορίες, οι οποίες είναι με εργασιακή σχέση σύμβασης (ΙΚΑ), αν δεν εξασφαλιστεί σχετική πίστωση, η οποία δεν έχει προβλεφθεί απ’ ό,τι φαίνεται, δεν μπορούν να εργάζονται νύχτες, αργίες και υπερωρίες. Αυτό συνεπάγεται αδρανοποίησή τους, μετά το πέρας του ωραρίου τους σε περίπτωση έκτακτου συμβάντος, ενώ δεν τους επιτρέπεται να μετακινηθούν ούτε στη γειτονική πόλη, αν χρειαστεί. Η τριχοτόμηση του πυροσβεστικού προσωπικού, με αποτέλεσμα πάνω από το 1/3 του να είναι μειωμένης εργασιακής απασχόλησης, επηρεάζει και την επιχειρησιακή αποτελεσματικότητα του Πυροσβεστικού Σώματος.

ΛΕΥΤΕΡΗΣ ΜΠΙΝΤΕΛΑΣ

ΕΘΝΟΣ
bintelas@pegasus.gr

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s