AEGEAN HAWK 1995-2015,20 ΧΡΟΝΙΑ ΠΡΟΣΦΟΡΑΣ

20 ΧΡΟΝΙΑ AEGEAN HAWK,AEGEAN HAWK,ΔΕΝ,ΠΟΛΕΜΙΚΟ ΝΑΥΤΙΚΟΕίναι αλήθεια ότι το S-70, πέρα από τον όγκο του, εκ πρώτης όψεως δε σου «γεμίζει το μάτι». Έχοντας κανείς στο μυαλό του τα Huey του Βιετνάμ, κάνει το σφάλμα να θεωρήσει οποιοδήποτε μεγάλο και ογκώδες ελικόπτερο σαν απλά ένα «ιπτάμενο φορτηγό» περιορισμένων δυνατοτήτων. Και όμως, το συγκεκριμένο ελικόπτερο είναι μια από τις πιο εντυπωσιακές ιπτάμενες μηχανές που πετούν στον ελληνικό εναέριο χώρο.

Το πρώτο που κάνει εντύπωση είναι η άνεση που προσφέρει από την παντελή έλλειψη κραδασμών. Είναι χαρακτηριστικό ότι μία εβδομάδα πριν την πτήση μας με το S-70 είχαμε πετάξει με ένα από τα κορυφαία ελαφρά ελικόπτερα VIP της αγοράς και αυτό μας ήλθε αμέσως στο μυαλό με την απογείωσή μας από τη βάση ελικοπτέρων στο Κοτρώνι. Το πλήρωμα μας είχε ήδη υποσχεθεί βέβαια ότι η άνεση βρίσκεται σε εξαιρετικά επίπεδα, πιστέψαμε όμως ότι το σχόλιο ήταν με αυστηρά στρατιωτικά κριτήρια. Η ευχάριστη έκπληξη όμως για τον περιστασιακό επιβάτη-φωτογράφο δεν έχει σίγουρα τόση σημασία όση έχει το χαρακτηριστικό αυτό για το πλήρωμα, το οποίο σε επιχειρησιακές συνθήκες μπορεί να πετά επί τέσσερις ώρες συνέχεια και κάτω από πολύ υψηλό φόρτο εργασίας. Είναι μεγάλο σφάλμα να πιστεύει κανείς ότι η άνεση και η έλλειψη κραδασμών είναι χαρακτηριστικό άχρηστο σε μια πολεμική μηχανή, αφού οι επιδόσεις των πιλότων, του χειριστή του ραντάρ και του χειριστή του σόναρ, εξαρτώνται άμεσα από τη φυσική κατάσταση στην οποία βρίσκονται. Με πιο απλά λόγια, αν το ελικόπτερο έχει ήδη περάσει τρεις ώρες ανεβοκατεβαίνοντας σε διάφορα σημεία μιας ταραγμένης θάλασσας ψάχνοντας για εχθρικά υποβρύχια, είναι πολύ σημαντικό να είναι ακόμα ξεκούραστοι οι άνθρωποι που βρίσκονται μέσα ώστε να εξακολουθούν να δίνουν τη μέγιστη προσοχή και τις καλύτερες δυνατές επιδόσεις στη δύσκολη αποστολή τους.

AEGEAN HAWK,ΔΕΝ,ΠΟΛΕΜΙΚΟ ΝΑΥΤΙΚΟΑφήνοντας το Κοτρώνι και παίρνοντας ύψος προς τη μεριά της θάλασσας, εντύπωση κάνει και η υποδειγματική σταθερότητα του ελικοπτέρου σε πλευρικούς ανέμους που πλησιάζουν τους 30 κόμβους. Ο κυβερνήτης προλαβαίνει την ερώτησή μας, επισημαίνοντας τις συνεχείς μικροδιορθώσεις στην κλίση του έλικα που φαίνονται σαφώς αν παρατηρήσει κανείς τη θέση των ακροπτερυγίων όπως φαίνονται από το παράθυρο. Πώς γίνεται αυτό; Παράλληλα με τις εντολές που δίνουν τα χειριστήρια, ένα αυτόματο σύστημα σταθεροποίησης της πτήσης δίνει ταυτόχρονα εντολές μικροδιορθώσεων έτσι ώστε να εξουδετερώνονται οι ατμοσφαιρικές αναταράξεις και οι ξαφνικές ριπές ανέμου.

Στην πορεία μας προς το προκαθορισμένο σημείο έρευνας (που έχει ήδη οριστεί από πριν και έχει χωριστεί σε εικονικά τετράγωνα των τριών μιλίων), ο χειριστής του ραντάρ που κάθεται στο κέντρο του ελικοπτέρου (εμπρός ακριβώς από το θόλο), επιλέγει την οθόνη πλοήγησης ενώ περνά κατά καιρούς στην απεικόνιση του ραντάρ καιρού.

Ό,τι ακριβώς βλέπει ο χειριστής του ραντάρ μπορεί να το βλέπει ταυτόχρονα και ο συγκυβερνήτης στη δική του οθόνη, ενώ το ραντάρ αλλάζει εντελώς απεικόνιση όταν το ελικόπτερο ετοιμάζεται για εκτόξευση πυραύλων αέρος-επιφανείας. Στην περίπτωση αυτή, ο χειριστής του ραντάρ και ο συγκυβερνήτης μπορούν να μοιραστούν τις οθόνες και ο ένας να κάνει πλοήγηση και ο άλλος να παρακολουθεί τη βολή του βλήματος.

Το πλήρωμα συνομιλεί κάθε στιγμή μέσω ενδοσυνεννόησης, η οποία μάλιστα είναι τελευταίας γενιάς και ελέγχεται ψηφιακά ως προς την ένταση του ήχου, την ευαισθησία της αυτόματης ενεργοποίησης του μικροφώνου αλλά και το διαχωρισμό. Αντί δηλαδή να μιλούν όλοι με όλους, είναι δυνατόν, για παράδειγμα, να μιλά ξεχωριστά ο χειριστής του σόναρ με το χειριστή του ραντάρ χωρίς να ενοχλούν τους δύο πιλότους, ενώ ταυτόχρονα μπορούν αν θέλουν να ακούν και τις συνομιλίες των πιλότων καθώς και όλες τις συνομιλίες στον ασύρματο VHF και UHF.

Φτάνουμε στο προκαθορισμένο σημείο με το «ΠΝ 54», μαζί με ένα ακόμα ελικόπτερο, με το οποίο έχουμε μοιράσει τους τομείς ερεύνης και ξεκινάμε τη διαδικασία ερευνώντας σταδιακά, αλλά με τυχαία σειρά (ώστε να μην μπορεί το υποβρύχιο να προβλέψει τις κινήσεις μας), τα τετράγωνα του τομέα μας. Ο πιλότος φέρνει το ελικόπτερο σε αιώρηση στα 80 πόδια από την επιφάνεια και ο χειριστής του σόναρ κατεβάζει το θόλο με το ηλεκτροκίνητο βαρούλκο σε βάθος που εξαρτάται κάθε φορά από τη θερμοκρασία των υδάτων και τις καιρικές συνθήκες. Επιλέγουμε τα 60 πόδια βάθους, ο θόλος βυθίζεται και ο χειριστής του σόναρ ξεκινά το κυνήγι. Μετά από ελάχιστα λεπτά άκαρπης έρευνας, το ελικόπτερο παίρνει ύψος και επιταχύνει σιγά σιγά προς τα εμπρός έτσι ώστε ο θόλος που έχει βγει πλέον από το νερό, να έλθει σε θέση να ακολουθεί χωρίς κραδασμούς και ταλαντώσεις. Μόλις το ελικόπτερο βρεθεί στο κέντρο του επόμενου τετραγώνου, ακολουθεί την αντίστροφη διαδικασία ελαττώνοντας ταχύτητα μέχρι να σταθεροποιηθεί ο θόλος, ο οποίος βυθίζεται και πάλι στο προκαθορισμένο βάθος.

AEGEAN HAWK,ΔΕΝ,ΠΟΛΕΜΙΚΟ ΝΑΥΤΙΚΟΣτην άσκησή μας δεν υπάρχει βέβαια υποβρύχιο, δεν αμφιβάλλουμε όμως καθόλου ότι αν υπήρχε δε θα μπορούσε να γλυτώσει τον εντοπισμό: όταν κάποια στιγμή βρισκόμαστε σε διπλανά τετράγωνα με το «ΠΝ 52», το σόναρ μας «πιάνει» το δικό του θόλο, σε απόσταση περίπου έξι μιλίων!

Εξίσου εντυπωσιακή είναι και η επίδειξη εικονικής επαφής και βολής τορπίλης. Τα δύο ελικόπτερα επικοινωνούν μεταξύ τους στα UHF με κωδικοποιημένες εκπομπές οι οποίες είναι ακατάληπτες από ένα συμβατικό δέκτη και μόλις το ένα από τα δύο έχει κάποια επαφή με εχθρικό υποβρύχιο, ειδοποιεί αμέσως και το δεύτερο το οποίο σπεύδει σε παραπλήσιο σημείο για να πάρει μια δεύτερη ένδειξη σόναρ. Οι δύο μετρήσεις περνούν στον υπολογιστή που ελέγχει τις τακτικές λειτουργίες του ραντάρ, ο οποίος αμέσως δίνει τη θέση από την οποία πρέπει να βληθούν οι τορπίλες ώστε να πλήξουν το στόχο. Τα ελικόπτερα πρέπει τώρα το συντομότερο δυνατόν να βρεθούν στη θέση αυτή (που απεικονίζεται διαρκώς στην οθόνη του ραντάρ) και από εκεί να εκτελέσουν βολή κατά του εχθρικού υποβρυχίου το οποίο, αν έχει αντιληφθεί την απειλή, έχει ελάχιστο χρόνο να ελιχθεί και να απομακρυνθεί.

Στις βιαστικές αυτές «μανούβρες» διαπιστώνουμε ότι το τεράστιο ελικόπτερο δεν είναι διόλου δυσκίνητο, αφού έχει δυνατότητες κλειστών ελιγμών που εντυπωσιάζουν σε σχέση με το μέγεθος και το βάρος του.

AEGEAN HAWK,ΔΕΝ,ΠΟΛΕΜΙΚΟ ΝΑΥΤΙΚΟΟ καιρός που κλείνει συνεχώς μας αναγκάζει να επισπεύσουμε την επιστροφή μας στο Κοτρώνι, μας δίνει όμως και μια θαυμάσια ευκαιρία να εκτιμήσουμε από πρώτο χέρι τις δυνατότητες του ραντάρ της προσέγγισης (GCA). Πλησιάζουμε από ψηλά την περιοχή υπό συνθήκες βροχής και χαμηλής ορατότητας και ο πύργος ελέγχου μας «γυρίζει» στο χειριστή GCA. Η τύχη μας σε μεγάλο ποσοστό βρίσκεται πλέον στα χέρια του και ο κυβερνήτης δε χάνει την ευκαιρία να μας τονίσει την απόλυτη εμπιστοσύνη που έχει σε όλους τους χειριστές των ραντάρ, απόρροια του υψηλού επιπέδου εκπαίδευσής τους. Υπενθυμίζουμε ότι δεν επιβαίνουμε σε ελαφρό διθέσιο ελικοπτεράκι, αλλά σε δέκα τόνους πανάκριβων ηλεκτρονικών που κατεβαίνουν με μεγάλη ταχύτητα και συνθήκες περιορισμένης ορατότητας. Παρακολουθούμε όλη τη διαδικασία από τα ακουστικά, διαδικασία που φυσικά ολοκληρώνεται άψογα αποδεικνύοντας για μία ακόμα φορά το υψηλό επίπεδο των ενόπλων μας δυνάμεων, που, ας σημειωθεί ότι θεωρούνται αυτή τη στιγμή πρωτοπόρες σε όλο τον κόσμο σε επίπεδο αξιοποίησης του συγκεκριμένου ελικοπτέρου.

AEGEAN HAWK,ΔΕΝ,ΠΟΛΕΜΙΚΟ ΝΑΥΤΙΚΟΠριν πατήσουμε στο διάδρομο του ελικοδρομίου, μας περιμένει μια ακόμα έκπληξη, με την επίδειξη ενός ακόμα πρωτοποριακού συστήματος που διαθέτει το συγκεκριμένο ελικόπτερο όταν χρησιμοποιείται σε αποστολές διάσωσης ναυαγών. Η πέμπτη θέση (πίσω δεξιά) παραμένει συνήθως κενή, και χρησιμοποιείται από το χειριστή του ραντάρ σε περίπτωση που το ελικόπτερο εντοπίσει ναυαγό και έλθει από πάνω του. Σε μία εσοχή στο τοίχωμα του ελικοπτέρου βρίσκεται ένας μικρός μοχλός ο οποίος σε συνδυασμό με τον αυτόματο πιλότο του ελικοπτέρου αποκτά μια πραγματικά μαγική λειτουργία! Ο πιλότος φέρνει το ελικόπτερο σε κατάσταση αιώρησης πάνω από το ναυαγό, θέτει σε λειτουργία την «αυτόματη αιώρηση» και περνά το χειρισμό στον πίσω (ο οποίος φυσικά δεν είναι πιλότος!). Ο μοχλός που προαναφέραμε, εκτός από το ηλεκτρικό βαρούλκο, δίνει εντολές και στον αυτόματο πιλότο του ελικοπτέρου και μπορεί να μετακινήσει το ελικόπτερο στο υψομετρικό επίπεδο που βρίσκεται και προς όλες τις κατευθύνσεις (με μέγιστη ταχύτητα πέντε κόμβων), έτσι ώστε το συρματόσχοινο να έλθει ακριβώς στο κατάλληλο σημείο για να περισυλλέξει το ναυαγό εύκολα και με ασφάλεια!

AEGEAN HAWK,ΔΕΝ,ΠΟΛΕΜΙΚΟ ΝΑΥΤΙΚΟΗ τελευταία πλέον ενδιαφέρουσα επίδειξη γίνεται και με την προσγείωση, όπου ο κυβερνήτης αφήνει επίτηδες το ελικόπτερο να ακουμπήσει άτσαλα, με αρκετά μεγαλύτερη κατακόρυφη ταχύτητα από την ενδεδειγμένη, δείχνοντας με τον καλύτερο τρόπο τις μεγάλες ανοχές που διαθέτει το σύστημα προσγείωσης σε σκληρή χρήση που μπορεί να προκύψει σε δύσκολες επιχειρησιακές συνθήκες.

AEGEAN HAWK,ΔΕΝ,ΠΟΛΕΜΙΚΟ ΝΑΥΤΙΚΟΔε σας κρύβουμε ότι εντυπωσιαστήκαμε και από τις μηχανές αλλά και από τους ανθρώπους. Με τέτοιο υλικό αλλά και τόσο καλά εκπαιδευμένο έμψυχο δυναμικό, η επιτυχία οποιασδήποτε αποστολής στο Αιγαίο είναι εξασφαλισμένη. Αφήνοντας πίσω το «ΠΝ 52» και το πλήρωμά του, Υποπλοιάρχους Στυλιανό Μπούνα κυβερνήτη, Αναστάσιο Τσερκέζογλου συγκυβερνήτη, Ανθυπασπιστή (HN/PE) Γεώργιο Μπεκιαρίδη TSO, Αρχικελευστή (HN/AY) Δημήτριο Δηλέρη ASO, για την εμπειρία που μας προσέφεραν.

costas lakafossis

περιοδικό: ΠΤΗΣΗ ΚΑΙ ΔΙΑΣΤΗΜΑ

Κείμενο-φωτογραφίες: Κώστας Λακαφώσης

2η Μοίρα Ελικοπτέρων του Πολεμικού ναυτικού ΚΑΙ AEGEAN HAWK

f/b 4000 χρόνια Ελληνικός Στρατός

Η 2η Μοίρα Ελικοπτέρων του Πολεμικού ναυτικού διαθέτει 11 Ε/Π S-70 (8 Ε/Π S70B6 με αναλογικά όργανα πτήσεως και 3 Ε/Π S70Bμε ψηφιακά (Glass Cockpit)).

ANALOG COCKPIT αναλογικά όργανα πτήσεως
ANALOG COCKPIT αναλογικά όργανα πτήσεως
GLASS COCKPIT ΨΗΦΙΑΚΑ ΟΡΓΑΝΑ
GLASS COCKPIT
ΨΗΦΙΑΚΑ ΟΡΓΑΝΑ

Το Ε/Π S-70 κατασκευάζεται από την εταιρία Sikorsky, έχει δυο κινητήρες, τετραπτέρυγο αναδιπλούμενο στροφείο, Auxiliary Power Unit (APU), Dipping Sonar, ESM, Radar, FLIR, αυτόματο σύστημα πτήσης (AFCS), Hoist, HIFR, RAST και όλα τα απαραίτητα όργανα και συσκευές για πτήση IFR και εκπλήρωσης των αποστολών του.Επιχειρεί από πολεμικά πλοία ή βάσεις ξηράς και μπορεί να φέρει μέχρι 3 τορπίλες MK46 mod 1/2/5, 1 K/B Penguin και 4 K/B Hellfire.

AEGEAN HAWK,ΔΕΝ,ΠΟΛΕΜΙΚΟ ΝΑΥΤΙΚΟΟι κύριες αποστολές που αναλαμβάνει, είναι εναντίον στόχων επιφανείας (ASuW) (εντοπισμός και προσβολή), εναντίον υποβρυχίων στόχων (ASW) (εντοπισμός και προσβολή) και επιτήρηση επιφανείας. Επιπλέον, αναλαμβάνει αποστολές έρευνας και διάσωσης (SAR), μεταφοράς εξωτερικών φορτίων (VERTREP) και ειδικών επιχειρήσεων (Special Ops).

Από το 1995 που παρελήφθησαν τα πρώτα 5 Ε/Π, μέχρι και σήμερα έχουν πραγματοποιηθεί 40,000 ώρες πτήσεων και η 2η Μοίρα Ελικοπτέρων έχει βραβευθεί για τον μηδενικό συντελεστή ατυχημάτων, καθώς και για τις διασώσεις/αεροδιακομιδές που έχει πραγματοποιήσει, έχοντας διασώσει περισσότερα από 300 άτομα.

Τα Ε/Π S-70 του ΠΝ, αποτελούν ειδική έκδοση των Ε/Π SH-60 SeaHawkτου πολεμικού ναυτικού των ΗΠΑ και έχουν λάβει την ονομασία AegeanHawk.

AEGEAN HAWK,ΔΕΝ,ΠΟΛΕΜΙΚΟ ΝΑΥΤΙΚΟΤο έμβλημα φέρει ως κύριο σύμβολο το γεράκι που είναι γενναίο και υπερήφανο πτηνό με χαρακτηριστικά την ορμητικότητα και την εξαιρετική όραση. Το γεράκι αναπαρίσταται με ανατολικό προσανατολισμό σε νυχτερινό περιβάλλον, συμβολίζοντας την ικανότητα των Ε/Π S70 να επιχειρούν τη νύχτα. Η ικανότητα οράσεως συμβολίζεται με την ανάκλαση στο σημείο του οφθαλμού σε σχήμα σταυρού. Τα τρία αστέρια αντιστοιχούν στους τρεις τύπους Ε/Π της ΔΕΝ. Οι τέσσερις λευκές πτυχώσεις σχηματίζουν εννέα λωρίδες κατ’ αντιστοιχία των εννέα λωρίδων της Ελληνικής Σημαίας. Το έμβλημα περιλαμβάνει την πλάγια όψη Κ/Β PENGUIN και συμπληρώνεται με ταινία όπου αναγράφεται η ονομασία της Μοίρας.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s