Η Ιστορία του Α-7 στην Ελληνική Πολεμική Αεροπορία

nnnn
Ο σχηματισμός Α-7 της παρέλασης της 28ης Οκτωβρίου 2000

Γράφει ο Επισμηναγός (Ι) Απόστολος Παπαδόπουλος

Η διεθνής ιστορία του Α-7

Η ιστορία του Α-7 ξεκινά ουσιαστικά τον Ιούνιο 1963, όταν το Ναυτικό των ΗΠΑ κοινοποίησε την πρόθεσή του για την κατασκευή ενός νέου ελαφρού βομβαρδιστικού αεροσκάφους. Από τις 4 εταιρείες που υπέβαλαν προτάσεις, νικήτρια αναδείχθηκε η Ling-Temco-Vought. Στο νέο αεροσκάφος δόθηκε το όνομα Corsair II προς τιμήν του φημισμένου F4U Corsair, του καλύτερου ίσως αεροσκάφους του αμερικανικού Ναυτικού στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο.

hgh
Ένα από τα πρωτότυπα YA-7A κατά τις πτήσεις δοκιμής του αεροσκάφους.

Το πρωτότυπο πραγματοποίησε την παρθενική του πτήση την 27η Σεπτεμβρίου 1965 στο Ντάλας του Τέξας. Σύντομα άρχισε η παραγωγή των πρώτων αεροσκαφών Α-7Α, ενώ παράλληλα συνεχιζόταν η εξέλιξή του με αποτέλεσμα τη δημιουργία πολλών εκδόσεων, με σημαντικότερα τα Α-7Β, A-7C, A-7D και A-7E.

Πέρα από το αμερικανικό Ναυτικό, το Α-7 τέθηκε σε υπηρεσία στην αμερικανική Αεροπορία αλλά και την Εθνοφρουρά.Το 1967, μόλις δύο χρόνια μετά από την πρώτη του πτήση, το Α-7 ανέλαβε την εκτέλεση αποστολών στον πόλεμο του Βιετνάμ. Θα συνέχιζε να λαμβάνει μέρος στις επιχειρήσεις των ενόπλων δυνάμεων των ΗΠΑ μέχρι και τον Πόλεμο του Κόλπου το 1991, μετά από τον οποίο αποσύρθηκε από το αμερικάνικο οπλοστάσιο.

Οι χώρες εκτός των ΗΠΑ που το χρησιμοποίησαν ήταν η Ελλάδα, η Πορτογαλία και η Ταϋλάνδη.

gtggg

Το Α-7 με ελληνικό εθνόσημο

Η Ελλάδα υπήρξε ο δεύτερος σημαντικότερος χρήστης των αεροσκαφών Α-7 μετά τις ΗΠΑ, καθώς η ελληνική Πολεμική Αεροπορία παρέλαβε συνολικά 133 Α-7 από το σύνολο των 1545 που κατασκευάστηκαν. Η παραλαβή των Α-7 πραγματοποιήθηκε σε δύο φάσεις. Αρχικά έγινε η αγορά 60 νέων μονοθεσίων Α-7Η, των οποίων η παραλαβή άρχισε το 1975. Η προμήθεια των –Η ολοκληρώθηκε με την αγορά 5 νέων διθεσίων ΤΑ-7Η το 1980.

dsdsds
Το επετειακά βαμμένο Α-7Ε (160552) για τον Πόλεμο του Κόλπου, το οποίο αργότερα παρέλαβε η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία.

Το 1993 έγινε η παραλαβή 50 μονοθεσίων Α-7Ε,από τα οποία πέταξαν τα 42, και 18 διθεσίων TA-7C από τα αποθέματα του αμερικανικού Πολεμικού Ναυτικού, το οποίο είχε πρόσφατα αποσύρει το σύνολο τουστόλου των Α-7 που διέθετε. Τα –Η πέταξαν τοποθετημένα σε 5 Μοίρες της ΠΑ, τις 340Μ, 345Μ, 347Μ, 335Μ και 336Μ, συμπληρώνοντας συνολικά 320.000 ώρες πτήσης, πριν αποσυρθούν τον Μάρτιο 2007. Τα –Ε (συμπεριλαμβανομένων και των TA-7C) χρησιμοποιήθηκαν από τις 335Μ και 336Μ, συμπληρώνοντας συνολικά 120.000 ώρες πτήσης.Όλες οι εκδόσεις που χρησιμοποίησε η ΠΑ υποστήριξαν κατά περιόδους το εκπαιδευτικό έργο τόσο του ΣΜΕΤ (Σμήνος Μετεκπαίδευσης) της 115ΠΜ όσο και του αντίστοιχου της 116ΠΜ, ενώ παράλληλα συμμετείχαν στις Μικτές Σειρές του Σχολείου Όπλων–Τακτικής (ΣOT) μέχρι και το 2013. Τα 125 Α-7 που πέταξαν με ελληνικό εθνόσημο εκτέλεσαν 355.000 πτήσεις, συμπληρώνοντας συνολικά 440.000 ώρες στον αέρα. Για την υλοποίηση όλου αυτού του πτητικού έργου απαιτήθηκαν εκατομμύρια εργατοωρών συντήρησης και υποστήριξης.

kkkk
Το Α-7 ήταν το πρώτο μαχητικό της ΠΑ που έφερε Head Up Display (HUD)

Στα 39 χρόνια παρουσίας τους στους ελληνικούς ουρανούς κατέπεσαν ή καταστράφηκαν 31 Α-7 και, συγκεκριμένα, 24 Α-7Η, 4 Α-7Ε και 3 TA-7C. Τα ατυχήματα αυτά στοίχησαν τη ζωή 13 Ιπταμένων, ενώ οι επιτυχημένες εγκαταλείψεις ήταν 19. Από τα εγκαταλειφθέντα αεροσκάφη, ένα, το Α-7Η 159921, επισκευάστηκε και ξαναπέταξε, ενώ το Α-7Η 159918, το οποίο μπορούσε να επανέλθει σε πτήσιμη κατάσταση μετά την εγκατάλειψή του, αποφασίστηκε να αποσυρθεί, καθώς πλησίαζε η συνολική απόσυρση της έκδοσης –Η.

sds
Στοχοποίηση του Αεροδρομίου της Κεφαλλονιάς με χρήση του ατρακτιδίου FLIR.

Η ένταξη του Α-7 στο ελληνικό οπλοστάσιο εισήγαγε παράλληλα στην Πολεμική Αεροπορία και την τεχνολογία αιχμής που τότε ενσωμάτωνε το αεροσκάφος τόσο ως πτητική μηχανή όσο και ως οπλικό σύστημα. Το Α-7 είναι το πρώτο αεροσκάφος της ΠΑ με HUD (Head-Up Display), ολοκληρωμένο αδρανειακό σύστημα ναυτιλίας (Inertial Navigation System) μεγάλης ακριβείας, καθώς και τακτικό ηλεκτρονικό υπολογιστή (Tactical Data Computer),που έδινε για πρώτη φορά τη δυνατότητα επίλυσης του τριγώνου βολής με ψηφιακό τρόπο και επέτρεπε την εκτέλεση βολών αέρος-εδάφους με πολύ μεγάλη ακρίβεια. Επίσης, το εξελιγμένο radar που έφερε, έδινε τη δυνατότητα χαρτογράφησης, αποκάλυψης και προσβολής στόχου χωρίς να απαιτείται οπτική επαφή με αυτόν, ενώ παρείχε πληροφορίες παρακολούθησης και αποφυγής του ανάγλυφου του εδάφους (Terrain Avoidance – Terrain Following).

poop
Ο Πατραϊκός κόλπος και η γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου στο radar του Α-7.

Με την παραλαβή των Α-7Ε, η ΠΑ εκτέλεσε για πρώτη φορά ανεφοδιασμό καυσίμου στον αέρα (Air–to-Air Refueling) χρησιμοποιώντας την ειδική δεξαμενή D-704, η οποία καθιστούσε το Α-7 ικανό να δώσει καύσιμο σε όποιο αεροσκάφος έφερε αντίστοιχο σωλήνα ανεφοδιασμού (Refueling Probe), όπως τα υπόλοιπα A/TA-7E/C και τα Mirage 2000. Επίσης, με τα Α-7Ε απέκτησε η ΠΑ τη δυνατότητα εκτέλεσης νυκτερινής ναυτιλίας χαμηλού ύψους και προσβολής στόχων με τη χρήση ατρακτιδίου υπέρυθρης ακτινοβολίας AN/AAR-45 LANA (Low-Altitude Night Attack) FLIR (Forward Looking Infra-Red).

Οι παραπάνω δυνατότητες, σε συνδυασμό με τα εξαιρετικά πτητικά χαρακτηριστικά σε χαμηλό ύψος πτήσης, την εκ κατασκευής στιβαρότητα και ανθεκτικότητα που το χαρακτήριζε, την ευκολία πρόσβασης στα υποσυστήματά του, την απαράμιλλη αυτονομία και εμβέλεια, την ποικιλία αλλά και τον μεγάλο όγκο όπλων που μπορούσε να φέρει, κατέστησαν το Α-7 ιδιαίτερα αγαπητό στους Τεχνικούς που το εξυπηρέτησαν και στους Ιπταμένους που το πέταξαν, οι οποίοι και το ανέδειξαν σε σημαντική δύναμη αποτροπής και διασφάλισης της εθνικής ακεραιότητας και ανεξαρτησίας.

jklo
Η Ελληνική αποστολή παραλαβής των Α-7Ε και TA-7C στο Jacksonville της Φλόριντα, τον Μάρτιο του 1993

Τα Α/ΤΑ-7 στην Πολεμική Αεροπορία

Την 16η Ιουνίου 1974 υπογράφτηκε μεταξύ Ελλάδας και ΗΠΑ συμφωνία για την αγορά 60 αεροσκαφών Α-7Η. Το επιλεγέν προσωπικό αναχώρησε σταδιακά για τις ΗΠΑ, προκειμένου να λάβει την απαιτούμενη εκπαίδευση, αρχής γενομένης τον Ιανουάριο 1975. Περί τα τέλη Ιουλίου, οι εκπαιδευμένοι πλέον Τεχνικοί και Ιπτάμενοι ήταν σε θέση να επανδρώσουν την πρώτη Μοίρα Α-7Η, η οποία επρόκειτο να καταλάβει τη θέση τής 340ΜΔΒ των F-84F. Στις 5 Μαΐου 1975 εκτελέστηκε η πρώτη πτήση αεροσκάφους Α-7Η με BuNo 159662. Τα πρώτα τρία αεροσκάφη ξεκίνησαν το ταξίδι για την Ελλάδα στις 11 Αυγούστου 1975 και έφτασαν στις 17 του ίδιου μήνα στην 117ΠΜ.

uyyufg
Αεροσκάφος Α-7Ε σε ρόλο tanker φέροντας τη δεξαμενή D-704, δίνει καύσιμο σε άλλο Α-7Ε.

Η Ανδραβίδα συνέχισε να υποδέχεται τα Α-7Η μέχρι τις 20 Σεπτεμβρίου 1975, οπότε και ολοκληρώθηκαν τα έργα αναβάθμισης του αεροδρομίου της Σούδας και κατέστη δυνατή η προσγείωση των πρώτων Κουρσάρων στην 115ΠΜ. Στις 9 Νοεμβρίου 1975 έλαβε χώρα η τελετή ένταξης των Α-7Η παρουσία του Υπουργού Εθνικής Αμύνης, του Αμερικανού Πρέσβη, της ηγεσίας της Πολεμικής Αεροπορίας, Ανώτατων Αξιωματικών, τοπικών πολιτικών αρχών, εκπροσώπων της κατασκευάστριας εταιρείας, του Ναυτικού των ΗΠΑ και πλήθος άλλων.

Μετά την κατασκευή των πρώτων διθεσίων TA-7C το 1976 για λογαριασμό του Ναυτικού των ΗΠΑ, η ΠΑ, θέλοντας να καλύψει το δικό της κενό στην εκπαίδευση που δημιουργούσε η απουσία διθέσιας έκδοσης του Α-7Η, προχώρησε το 1980 στην προμήθεια 5 διθέσιων αεροσκαφών με την ονομασία TA-7H.

Τα TA-7E και ΤΑ-7C στην Πολεμική Αεροπορία

Στις αρχές τις δεκαετίας του 1990, η ΠΑ αποφάσισε την προμήθεια από τα αποθέματα του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ αεροσκαφών Α/TA-7E/C, ώστε να καλύψει αφενός το κενό στη δυνατότητα κρούσης που θα άφηνε η επικείμενη απόσυρση των αεροσκαφών F-104, αλλά και αφετέρου να αναπληρώσει τις απώλειες των Α/ΤΑ-7Η. Τα πρώτα αεροσκάφη παραλήφθηκαν στις ΗΠΑ την 25η Μαρτίου 1993. Τα υπόψη Α/Φ έφεραν διαφορετικά συστήματα και δυνατότητες καταγραφής όπως σύστημα καταγραφής και παρακολούθησης λειτουργίας κινητήρα EMS (Engine Monitoring System), αναβαθμισμένο τακτικό υπολογιστή (Improved Tactical Computer), σύστημα αποφυγής πρόσκρουσης στο έδαφος (Ground Collision Avoidance System), ασύρματο με αυτόματη ζεύξη συχνοτήτων (R/T relay), ψηφιακό Radar, ατρακτίδιο νυκτερινής ναυτιλίας και στοχοποίησης FLIR και δεξαμενή εναέριου ανεφοδιασμού σε καύσιμο D-704.

pppllllooo

Η συμφωνία προέβλεπε την παράδοση συνολικά 68 αεροσκαφών. Σε πτήσιμη κατάσταση παραδόθηκαν 32 A-7E και 4 TA-7C, τα οποία προσγειώθηκαν στην 116ΠΜ στον Άραξο. Επίσης, η συμφωνία περιελάμβανε και την εγκατάσταση Εξομοιωτή Πτήσεων (Flight Simulator) στην 116ΠΜ. Τα περισσότερα από τα A-7E που πέταξαν με ελληνικό εθνόσημο είχαν λάβει μέρος σε πολλές και σημαντικές πολεμικές επιχειρήσεις που εκτέλεσαν οι αμερικανικές ένοπλες δυνάμεις, ενώ ακόμη και τα TA-7C είχαν μπαρουτοκαπνιστεί ως A-7B και A-7C πριν από τη μετασκευή τους σε διθέσια.

Τα Α-7 στην 340MB

78u

Μετά από σχετική διαταγή του ΓΕΑ, ξεκίνησε η λειτουργία της πρώτης ελληνικής Πολεμικής Μοίρας με Α-7Η, της 340 ΜΔΒ. Τον Αύγουστο 1976 άρχισε η λειτουργία του εγκατασταθέντος στην 115ΠΜ Εξομοιωτή Πτήσης του Α-7Η. Μέχρι τότε οι Ιπτάμενοι αποστέλλονταν στις ΗΠΑ για εκπαίδευση στον εξομοιωτή. Την 7η Ιουλίου 1976 αποσπάστηκαν από την 340ΜΒ 16 Ιπτάμενοι και 59 Τεχνικοί προς επάνδρωση της 345ΜΒ, όπου τοποθετήθηκαν και 9 αεροσκάφη Α-7Η με ανάλογο υλικό υποστήριξης. Στα τέλη Ιουλίου 1992, στη δύναμη της 340ΜΒ προστέθηκαν τα μισά αεροσκάφη Α/ΤΑ-7Η της 347ΜΒ της 110ΠΜ στη Λάρισα, η οποία ανέστειλε τη λειτουργία της. Έτσι, η συνολική δύναμη των αεροσκαφών της 340ΜΒ ανήλθε στα 27 αεροσκάφη. Την 30η Νοεμβρίου 2001 πραγματοποιήθηκε η επίσημη τελετή αναστολής λειτουργίας της Μοίρας. Τα αεροσκάφη της και μέρος του προσωπικού της ενσωματώθηκαν στην 345ΜΒ.

Η 340ΜΒ λειτούργησε για 25,5 έτη με αεροσκάφη Α/ΤΑ-7Η, εκτελώντας 850.00 εξόδους αεροσκαφών με 108.000 ώρες πτήσης.

Τα Α-7 στην 345MB

fxdt

Στο πλαίσιο υλοποίησης του προγράμματος εκσυγχρονισμού της ΠΑ, αποφασίστηκε ο εξοπλισμός και η λειτουργία της 345 Μοίρας Βομβαρδισμού, που έδρευε στην 115ΠΜ στη Σούδα, με αεροσκάφη Α-7Η. Συγκεκριμένα, στις 7 Ιουλίου 1976, η 345ΜΒ απέκτησε 9 αεροσκάφη προερχόμενα από την 340ΜΔΒ.

Στα τέλη Ιουλίου 1992, στη δύναμη της 345ΜΒ προστέθηκαν τα μισά αεροσκάφη Α/ΤΑ-7Η από την 347ΜΒ της 110ΠΜ στη Λάρισα, η οποία ανέστειλε τη λειτουργία της. Στα τέλη του 2001 παρέλαβε το σύνολο των αεροσκαφών Α/ΤΑ-7Η της 340Μ και μέρος του προσωπικού της, καθώς αυτή ανέστειλε τη λειτουργία της προκειμένου να παραλάβει αεροσκάφη F-16 Blk 52+.

Το 2002 άρχισε η σταδιακή μετεγκατάσταση των αεροσκαφών Α-7Η στην 116ΠΜ. Εφαρμόζοντας τις αποφάσεις του Ανώτατου Αεροπορικού Συμβουλίου (ΑΑΣ), οργανώθηκε τελετή αναστολής λειτουργίας τής 345ΜΒ στις 2 Αυγούστου 2002, και την 30η του ίδιου μήνα, αφού ολοκληρώθηκε η μεταφορά των αεροσκαφών της στην 116 ΠΜ, ανεστάλη οριστικά η λειτουργία της Μοίρας.

Η 345ΜΒ λειτούργησε για 26 χρόνια με αεροσκάφη Α/ΤΑ-7Η, εκτελώντας 82.500 εξόδους αεροσκαφών με 107.000 ώρες πτήσης.

Τα Α-7 στην 347 MB

gfgff

Την 31η Ιανουαρίου 1977 ελήφθη η απόφαση περί συγκρότησης της 347 Μοίρας Βομβαρδισμού ως 3ης Μοίρας Αεροσκαφών A-7H. Συγκροτήθηκε αρχικά σαν πυρήνας στην 115ΠΜ στη Σούδα Κρήτης με σκοπό τη μετέπειτα μετακίνησή της στην 110ΠΜ στη Λάρισα. Στις 10 Ιουνίου 1977, μετά την πλήρη συγκρότηση της Μοίρας στην 115ΠΜ, η 347ΜΒ μεταστάθμευσε στην 110ΠΜ με δύναμη 19 αεροσκαφών Α-7Η. Η εκπαίδευση των Ιπταμένων στο Flight Simulator του Α-7Η διεξαγόταν στην 115ΠΜ. Ανέστειλε τη λειτουργία της την 31η Ιουλίου 1992. Τα αεροσκάφη Α/ΤΑ-7Η που διέθετε μεταφέρθηκαν στην 115ΠΜ και εντάχθηκαν στις 340ΜΒ και 345ΜΒ. Οι Ιπτάμενοι και πυρήνας των Τεχνικών της τοποθετήθηκαν στην 335ΜΔΒ της 116ΠΜ στον Άραξο, αναμένοντας την άφιξη των νέων αεροσκαφών Α-7E και TA-7C.

Στα 15 χρόνια λειτουργίας της με αεροσκάφη Α/ΤΑ-7Η, η 347ΜΒ εκτέλεσε 47.000 εξόδους αεροσκαφών με 61.000 ώρες πτήσης.

Τα Α-7 στο ΣΜΕΤ της 115 ΠM

okoknjv

Η εκπαίδευση των Ιπταμένων στην 115ΠΜ ξεκίνησε αρχικά με την οργάνωση εκπαιδευτικών σειρών στα πλαίσια λειτουργίας μίας εκ των δύο Πολεμικών Μοιρών 340ΜΒ και 345ΜΒ, ενώ το αρχικό πρόγραμμα εκπαίδευσης που ακολουθείτο ήταν αυτό του αμερικανικού Ναυτικού. Για την εκπαίδευση χρησιμοποιούνταν τα αεροσκάφη Τ-33, στα οποία εκτελούνταν 3 έως 5 έξοδοι εξοικείωσης με το αεροδρόμιο της Σούδας και την ευρύτερη περιοχή, καθώς δεν υπήρχε ακόμη διθέσιο Α-7Η. Κατά την ίδια περίοδο, η 347ΜΒ εκπαίδευσε με τον ίδιο τρόπο δύο σειρές Ιπταμένων στην 110ΠΜ στη Λάρισα. Η έλευση των 5 διθεσίων ΤΑ-7Η το 1980 έθεσε τις βάσεις για τη οργάνωση του πρώτου Σμήνους Μετεκπαίδευσης (ΣΜΕΤ) αεροσκαφών Α-7. Με έδρα την 115ΠΜ ξεκίνησε τη λειτουργία του το 1982 εκπαιδεύοντας Ιπταμένους της 54ης Σειράς της Σχολής Ικάρων (ΣΣΙ).

Η λειτουργία του ΣΜΕΤ Α-7 της 115ΠΜ διακόπηκε το 2002. Μέχρι τότε είχαν εκτελεστεί 21.000 έξοδοι (27.000 ώρες πτήσης).

Τα Α-7 στην 335ΜΒ

duyyy

Η οργάνωση της 335Μ τον Ιούλιο 1992 αναδιαμορφώθηκε λόγω μαζικών μεταβολών εν αναμονή της αλλαγής τύπου αεροσκαφών από τα F-104 στα Α/ΤΑ-7E/C. Στις 11 Σεπτεμβρίου 1992 μεταστάθμευσαν από την 115ΠΜ (340-345ΜΒ) 4 αεροσκάφη Α-7Η και ένα ΤΑ-7Η και εντάχθηκαν στην 335ΜΒ. Την 3η Απριλίου 1993 αφίχθησαν τα δύο πρώτα Α-7Ε και ένα ΤΑ-7C και λίγο αργότερα παρελήφθησαν 8 ατρακτίδια FLIR καθώς και τα ΕΜS decoders.

Τον Ιούνιο 2002, στο πλαίσιο μετεγκατάστασης των αεροσκαφών Α/ΤΑ-7Η από την 115ΠΜ στην 336Μ, ενσωματώθηκε στην 335Μ το σύνολο των αεροσκαφών Α/ΤΑ-7Ε/C. Έτσι, σταδιακά, από τις 24 Μαΐου 2002 έως τις 12 Νοεμβρίου 2002, η δύναμη των τοποθετημένων αεροσκαφών ανήλθε από τα 28 στο πρωτοφανές νούμερο των 56. Τον Αύγουστο 2007, η 335Μ παρέδωσε στην 336Μ όλο τον στόλο των αεροσκαφών Α/ΤΑ-7Ε/C που διέθετε. Αντίστοιχα μετακινήθηκε και όλο το Τεχνικό προσωπικό της, ενώ οι Ιπτάμενοι συνέχισαν να πετούν με τα αεροσκάφη Α/ΤΑ-7Ε/C, που πλέον διέθετε η 336Μ. Τον Απρίλιο 2008 αποφασίστηκε η αναστολή της λειτουργίας της, οπότε και οι εναπομείναντες Ιπτάμενοι απορροφήθηκαν από την 336Μ.

Στα 16 χρόνια λειτουργίας της με αεροσκάφη Α/ΤΑ-7, η 335ΜΒ εκτέλεσε 46.000 εξόδους αεροσκαφών με 52.000 ώρες πτήσης, εκ των οποίων 700 έξοδοι με 1000 ώρες πτήσης πραγματοποιήθηκαν με Α/ΤΑ-7Η.

Τα Α-7 στην 336ΜΒ

Στιγμιότυπο από 2016-05-13 10:05:39

Μετά την τελετή απόσυρσης των F-104 στις 31 Μαρτίου 1993, η 336 μετονομάζεται σε Μοίρα Βομβαρδισμού από Μοίρα Διώξεως-Βομβαρδισμού. Από τον Οκτώβριο 1993, η 336ΜΒ αρχίζει να εξοπλίζεται με αεροσκάφη A-7E και TA-7C. Το καλοκαίρι του 2002, η 336ΜΒ ενέταξε στο δυναμικό της Ιπτάμενο και Τεχνικό προσωπικό προερχόμενο από την 115ΠΜ, καθώς και το σύνολο των 37 Α-7Η και 5 ΤΑ-7Η της 345ΜΒ, ενώ παρέδωσε, αντίστοιχα, στην 335ΜΒ τον στόλο των Α/ΤΑ-7E/C που διέθετε. Συνολικά η 116ΠΜ την περίοδο αυτή διέθετε δύναμη 98 μαχητικών αεροσκαφών ενταγμένων σε μόλις δύο Πολεμικές Μοίρες. Η χρήση των –Η συνεχίστηκε μέχρι τον Μάρτιο 2007, οπότε και διετάχθη η απόσυρσή τους. Σημαντικός αριθμός μεταφέρθηκε στην τότε 132ΣΜ στο Αγρίνιο, ενώ αρκετά μοιράστηκαν στις Πτέρυγες Μάχης της ΠΑ. Τον Απρίλιο 2008, η 336Μ υποδέχτηκε τους Ιπταμένους της 335Μ, η οποία ανέστειλε τη λειτουργία της. Γι’ άλλη μία φορά στην ιστορία της, η 336Μ ενέταξε στη δύναμή της προσωπικό άλλης Μοίρας, ενώ με αεροσκάφη Α-7 απορρόφησε και ενσωμάτωσε με επιτυχία Τεχνικούς και Ιπταμένους προερχόμενους από τρεις διαφορετικές μοίρες (340Μ, 345Μ και 335Μ).

Από εκείνη τη στιγμή και μετά, θα αποτελούσε τη μοναδική αλλά και τελευταία Πολεμική Μοίρα στον κόσμο με αεροσκάφη Α-7. Με αυτή την ιδιότητα και συμμετέχοντας στη μεγαλύτερη αεροπορική έκθεση ών αεροσκαφών του κόσμου, το Royal International Air Tattoo (RIAT), τον Ιούλιο του 2014 στη Μ. Βρετανία, το επετειακό αεροσκάφος Όλυμπος κέρδισε δυο βραβεία εμφάνισης, κάτι το οποίο συνέβη για πρώτη φορά για αεροσκάφος της ΠΑ.

jhfuhg
Ο πολυβραβευμένος και πολυφωτογραφημένος «’Ολυμπος» πάνω από την Αγγλία.

Στις 17 Οκτώβριου 2014, πραγματοποιήθηκε η τελετή απόσυρσης των αεροσκαφών Α-7. Στα 21 χρόνια λειτουργίας της με αεροσκάφη Α/ΤΑ-7, η 336ΜΒ εκτέλεσε 53.000 εξόδους αεροσκαφών με 60.000 ώρες πτήσης, εκ των οποίων οι 12.500 έξοδοι με 13.000 ώρες πτήσης ήταν με Α/ΤΑ-7Η.

Τα Α-7 στο ΣΜΕΤ της 116 Π Μ

hghhhhgg

Το ΣΜΕΤ αεροσκαφών Α-7 της 116ΠΜ ξεκίνησε τη λειτουργία του την άνοιξη του 1997. Το 2004 χρησιμοποιήθηκαν για πρώτη φορά αεροσκάφη Α/ΤΑ-7Η παράλληλα με τα Α/ΤΑ-7Ε/C. Η τελευταία παγκοσμίως εκπαιδευτική σειρά αεροσκαφών Α-7 ολοκληρώθηκε τον Οκτώβριο 2012. Στα 15 χρόνια λειτουργίας του ΣΜΕΤ της 116ΠΜ με Α-7, εκτελέστηκαν 20.500 έξοδοι με 25.000 ώρες πτήσης, ενώ εκπαιδεύτηκαν ή επαναδιατέθηκαν στα Α-7 περισσότεροι από 250 Ιπτάμενοι.

Η απόσυρση των Α-7

Στα τέλη του 2013, η ΠΑ έλαβε την απόφαση για την απόσυρση των αεροσκαφών Α-7 έως το τέλος Οκτωβρίου 2014. Σε αυτό το πλαίσιο, οργανώθηκε στην 116ΠΜ στον Άραξο η τελετή απόσυρσης, που έλαβε χώρα στις 17 Οκτωβρίου 2014. Για την τελετή εκδηλώθηκε διεθνές ενδιαφέρον, καθώς ταυτόχρονα αφορούσε την απόσυρση σε παγκόσμιο επίπεδο των αεροσκαφών Α-7.

mnbvcx
Το επετειακά βαμμένο Α-7 για την τελετή απόσυρσης.

Η ιδιαίτερη φιγούρα του Α-7 αποτελεί πλέον παρελθόν για τους ελληνικούς ουρανούς. Ο χαρακτηριστικός του ήχος δεν θα ακουστεί ξανά σε κανένα ελληνικό αεροδρόμιο. Εκεί όμως που το Α-7 θα συνεχίζει να «πετά» καθημερινά είναι στο μυαλό και την καρδιά των εκατοντάδων Ιπταμένων που το κυβέρνησαν και των χιλιάδων Τεχνικών που το εξυπηρέτησαν.

Εκεί που ήχος του Α-7 θα συνεχίσει να αντηχεί είναι τα βουνά και οι κάμποι, τα νησιά και οι θάλασσες από τους Οθωνούς ως το Καστελόριζο και από το Ορμένιο ως τη Γαύδο.

Το Α-7 Corsair II αποτελεί πλέον έναν θρύλο για την Ελληνική Πολεμική Αεροπορία, αφήνοντας πίσω του τις σελίδες ένδοξης ιστορίας, που έγραψε φέροντας το ελληνικό εθνόσημο.

hhnnmm
Το πρώτο επετειακά βαμμένο Ελληνικό Α-7.

ΕΔΩ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΕΧΟΥΜΕ ΞΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙ ΑΠΟ ΤΟ ΑΡΧΕΙΟ ΜΑΣ.

Πηγες

Μουσείο Ιστορίας Πολεμικής Αεροπορίας
Αρχείο 335Μ
Αρχείο 336Μ
Αρχείο 340Μ
Αρχείο 345Μ
Αρχείο 347Μ
Roberts, Michael L., Aircraft Histories of the
Ling-Temco-Vought A-7 Corsair II. Pennsylvania:
Schiffer Publishing, 2009.
NAVAIR 01-45AAE-1
Προσωπικό Αρχείο CMD Terry Freedman USN (ret)
Προσωπικό Αρχείο Αντιπτεράρχου ε.α. Αντώνιου Ιορδάνου
Προσωπικό Αρχείο Αντιπτεράρχου ε.α. Ιωάννη Πουλάκη
Προσωπικό Αρχείο Σμηνάρχου (Ι) Διγγελόπουλου
Προσωπικό Αρχείο Σμηνάρχου (Ι) Παναγιώτη Ντάρδα
Προσωπικό Αρχείο Αντισμηνάρχου (Ι) Γεωργίου Κουτσουρά
Προσωπικό Αρχείο Επισμηναγού (Ι) Απόστολου Παπαδόπουλου
Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s